keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Henkilörekisteri

TAVOITE: Ymmärtää, mikä on henkilörekisteri. Osaa suunnitella ja totetuttaa pienimuotoisen henkilörekisteritietokannan. Osaa ylläpitää annettujen vaatimusten peruteella. Osaa laatia monisivuisen dokumentien, jossa kuvaa tietokannanrakennetta, sisältöä ja ylläpitoa. Osaa huomioida totutuksessa henkilötietolain. Osaa laatia rekisteri-ilmoituksen ja rekisteriselosteen. Osaa suunnitella ja toteuttaa hyödyllisiä raportteja ja kyselyitä tietokantaan, sekä opastaa käyttäjää niiden käytössä.

TEHTÄVÄ:
Suunnittele ja toteuta pienimuotoinen rekisteri, joka toimii tietokantaohjelmalla (Access, MySQL tms).
Laadi rekisteri-ilmoitus (tietosuojavaltuutettulle, etsi valmis lomakepohja)
Laadi rekisteriseloste (vapaamuotoinen tai mallin mukaan).
Laadi rekisterin ylläpitäjälle ohje rekisterin käytöstä (mm. tietoturva, rekisteröidyn tietosuojasta huolehtiminen ja oikeudet, tietojen lisäys, poistaminen ja muokkaus, raportit ja kyselyt jne.)
Laadi asiakkaalle tiedote rekisteristä ja siihen liittyvät ohjeet asiakkaan oikeuksista. Erityiskysymykset (FAQ) - usein kysytyt kysymykset ja vastaukset rekisteristä.

PALAUTUS:
Kokoa ja kirjoita tehtävän toteutuksista ns. monisivuinen asiakirja.
Kansilehti, sisällysluettelo, otsikot, tekstikappaleet, lähdeviittaukset, kuvia ja taulukoita.
Tietokanta, raportteineen yms. joita ole laatinut.
Moodleen asiakirja ja tietokanta.

Sisältö:
Asiakirjassa on henkilötietolain mukaiset perustelut ja rekisterin perustamista, käyttöä ja ylläpitoa koskevat toimet kuvattuna,
Suunnitelmasta ER-kaavio
Toteutuksesta tietokannan rakenne (taulut ja yhteydet).
Käyttöohjeet rekisterin ylläpitäjälle.
Raporttien ja/tai kyselyiden esittely ja merkitys rekisterin käyttäjälle tai organisaatiolle.
Rekisteri-ilmoitus
Rekisteriseloste
Tiedote ja/tai ohje asiakkaalle
FAQ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti